7 Mayıs 2011 Cumartesi

Müzeler nasıl daha cazip hale gelebilir

İnsanlık tarihine ışık tutan, sanatsal ve kültürel üretilen hertürlü çalısmanın yayınlanabildiği müzelere herşeyin dijitalleştiği günümüzde özellikle genç kuşağın ilgi duymaması hepimizin düşünmesi gereken bir problem. Milletlerin kimliklerini unutmamaları için öncelikle geçmişte neler yapıldığı en canlı olarak hissedilebilecek yerler olarak müzeler, saray konaklardır. Aslında Kültür Bakanlığı çok pahalı gidemiyoruz diyen insanlar için 18 yaş altı için ücretsiz, kalan herkes için de yıllık 20 TL ye müze kartı çıkarmıştır. Çevremde karta sahip farklı kesimlerden pekçok kişi var, ancak bu da yetersiz değil mi?
Saraylar, müzelerin yanından geçip bunlar turistler için diyip hiç müzeye gitmeyen gençliğe kim sahip çıkacak !!!
Aslında yeni nesili yakalamanın en kolay yolu olan internet üzerinden birşeyler yapılsa nasıl olur!!!
Bakınca her müzenin sitesi var ama yeterince cazip mi ? Kaç kişi giriyor bu sitelere? Müzelerin internet üzerinden tanıtılması sanki müzedeki yerini almış gibi bir havası yok mu!!
Neler yapılabilir için nacizane birkaç öneri :
Siteler daha interaktif olabilir. Mesela çoçuklar için sarayla ilgili oyunlar, tanıtıcı animasyonlar yapılabilir.
Karikatürler çizilebilir.
Müzelerdeki eşyaları tanımlayıcı kullanılarak hangi eşya olduğunu bul vb oyun yapılabilir.

12 yorum:

  1. Şu anki yetişkin kuşağın müzelere ilgisini artırmak için çalışmalar yapmak gerekir ama bence daha önemlisi yeni yetişen kuşağın müze sever bir kuşak olarak yetişmesini sağlamaktır. Örneğin Avrupa'da bunu sağlamak için çocuk müzeleri, oyun ve oyuncak müzeleri yapılmış. Prof.Dr. Bekir ONUR danışmanlığında hazırlanan "Avrupa’da Çocuk Müzeleri ve Müze Eğitimi: Almanya Örneği" isimli yüksek lisans tezinde Almanya'da yeni yetişen neslin müzeleri severek yetişmesi için uygulanan yöntemler anlatılıyor. Ülkemiz çocuk ve oyuncak müzeleri açısından çok fakir. Sadece İstanbul'da bir adet müze var, o da çok bilinmiyor. Kültür Bakanlığı çocuklara yönelik Avrupa'dakilere benzer çalışmalar yapmalı. Dijital ortamda müzecilikle ilgili oyunların, çocuklara müzeleri öğretme ve sevdirme konusunda çok yararlı olacağını düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  2. Kültür Bakanlığı 2009 yılında müzeleri çocukların severek gezmelerini sağlamak, müze ortamını cazip hale getirmek ve etkisini artırmak, çocuklarda yaratıcılık becerisini desteklemek, katılımcı ve kalıcı bir öğrenme ortamı sunmak amacıyla "Çocuk Dostu Müze Programı" adı altında bir çalışma başlatmış. Bu çalışmanın 2012 sonuna kadar bitirilmesi planlanmış. Bunun kapsamına çocukları müzelere çekecek dijital ve interaktif unsurlar da eklense iyi olur.

    YanıtlaSil
  3. Akıllı telefonlar için geliştirilen şehir rehberi uygulamaları var. Örneğin mekanist.net gibi. Bu uygulamalar GPS ile sizin lokasyonunuzu tespit ediyor ve bulunduğunuz konuma yakın AVM, cafe, restoran, otel, sinema, tiyatro gibi yerleri gösteriyor. Bu tür uygulamalara müzeler de eklenmeli. İnsanlar bu uygulamaları çokça kullanmaya başladı. Bu uygulamalar sayesinde insan yakınında bir müze olduğunu farkedebilir ve uygulamada gösterilecek çarpıcı bir tanıtım videosu sayesinde müzeyi gezmeye karar verebilir. Bu ve benzeri dijital yönlendirmelerin müzeciliğimize büyük katkısı olabilir.

    YanıtlaSil
  4. Günümüzde pekçok insan her sabah gazetelerin internet sitelerini ziyaret ediyor. Müzelerle ilgili tanıtıcı filmlerin ya da etkinlik duyurularının gazetelerin internet sitelerinde yer alması, müzelerimizle ilgili farkındalığın artırılmasını sağlayabilir.

    YanıtlaSil
  5. Gerçekten de memleketimizde çok fazla tarihi eser bulunmasına rağmen müzecilikte henüz istenen seviyede değiliz. İnsanlarımızın müzelere ilgisi ve müzecilik bilinci de az. Bu açığı kapatmalıyız. Mevcut neslin müzelere ilgisini artırmak için çeşitli yollar bulunabilir ama bence yeni yetişen neslin müze sevgisi ile yetiştirilmesi daha öncelikli hedef olmalı. Bunun da yolu çocuklara müzeleri sevdirmekten geçiyor. Avrupa'da bu amaçla çocuk ve oyuncak müzeleri kurulmuş. Bizde sadece 1 adet oyuncak müzesi ve 1 adet de uçurtma müzesi var. Prof.Dr. Bekir ONUR tarafından yayına hazırlanan "Avrupa’da Çocuk Müzeleri ve Müze Eğitimi: Almanya Örneği" isimli master tezinde Avrupa'daki çalışmalar anlatılıyor. Ülkemizde de çocuklara yönelik benzer müzeler açılmalı.

    YanıtlaSil
  6. Müzelerin tanıtımında dijital medyalar kullanılabilir. Örneğin son zamanlarda çözünürlüğü ve ses kalitesi yüksek akıllı telefonlar yoğun olarak kullanılıyor. Vatandaşlarımız akıllı telefonları ile video izlemeyi seviyorlar. Bu telefonlar müzelerin tanıtılmasına hizmet edebilir. Çarpıcı, merak uyandırıcı müze tanıtım videoları kullanıcılara gönderilebilir. Bu konuda GSM operatörlerinden sponsorluk alınabilir. Böylece insanların müzelerdeki aktivitelerinden haberdar olmaları ve müzelerin bilmedikleri yönlerini tanımaları sağlanabilir.

    YanıtlaSil
  7. Akıllı cep telefonlarında, GPS özelliğini kullanarak çalışan şehir rehberi uygulamaları var. mekanist.net gibi. Bu uygulamalar kullanıcının koordinat bilgisini kullanıyor ve bulunduğu yere yakın cafe, AVM, restaurant, eğlence merkezi vs. gibi yerleri listeliyor. Müzelerin de bu uygulamalara entegre edilmesi sağlanabilir. İnsanlarımız aslında çok yakınlarında bir müze olmasına rağmen çoğunlukla bunun farkında olmuyorlar. Bu uygulamalar sayesinde insanların yakınlarındaki müzeleri farketmesi sağlanabilir. Bu uygulamalarda video da oynatılabilmektedir. Yakınında, bir müzenin olduğunu farkeden bir kişi o müzenin tanıtım videosundan etkilenirse pekala onu ziyaret etmek isteyebilir.

    YanıtlaSil
  8. Digiturk, D-Smart gibi dijital TV platformlarında müzecilik kanalları açılabilir. Belgesel kanalları, history channel gibi kanalların yayına başladığı ilk yıllarda da yeterli izleyici kitlesi yaratamazlar endişesi vardı ancak bu endişe haksız çıktı. Son yıllarda özellikle Osmanlı tarihi ile ilgili pekçok dizi ve sinema filmi yapıldı. Bunlar yoğun ilgi gördü. Tarihi geçmişimizin zengin olması nedeniyle aslında vatandaşlarımızın tarihe ilgileri var. O nedenle de insanlarımızın müzecilik kanallarına da ilgi göstereceğini düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  9. Şehirlerdeki dijital billboardlar müzelerin tanıtımı için kullanılabilir. Bu billboardlarda müzelerin tanıtım videoları oynatılabilir, müzelerdeki aktiviteler duyurulabilir. Örneğin Harbiye'de askeri müze olduğunu pekçok kişi bilir. Bu müzede her hafta düzenli olarak mehter takımı gösterisi yapılır ama müzenin varlığını bilenlerin pek azı bu gösteriden haberdar. Bu gibi etkinler dijital reklam panolarından duyurulup müzecilik konusundaki farkındalık artırılabilir. Metrodaki ve ulaşım araçlarındaki dijital reklam ve tanıtım medyaları da aynı amaç için kullanılabilir. Yolculuk sırasında yolcular bu medyaları takip etmeyi seviyorlar.

    YanıtlaSil
  10. İnsanların pek çoğu sabahları gazetelerin internet sayfalarını ziyaret ediyor ve bu sitelerde zaman geçiriyorlar. Müzelerin ve müzelerdeki etkinliklerin tanıtımı için gazetelerin web siteleri kullanılabilir. Bu konuda gazetelerden sponsorluk alınabilir.

    YanıtlaSil
  11. Facebook, ekşi sözlük gibi insanların ve özellikle de gençlerin yoğun olarak takip ettikleri sosyal paylaşım ağları da müzelerin ve müzecilik faaliyetlerinin tanıtımı için kullanılabilir. Kültür Bakanlığı müzeler için bir facebook hesabı yaratsa ve insanlar bu hesabı takip etseler, bu hesap üzerinden pek çok kişiye erişmek ve tanıtım yapmak mümkün olabilir.

    YanıtlaSil
  12. Müze Kart'ın satışı cep telefonları üzerinden mobil ödeme yöntemi ile yapılabilir. Böylece insanların müze kartı kolayca satın alabilmeleri sağlanmış olur.

    YanıtlaSil